Monday, October 5, 2009

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang SPAM


Berapa banyak spam Anda terima setiap hari? Awas, ada beberapa huruf yang memang disukai oleh spam. Jadi kalau Anda menerima spam lebih banyak dari rakan-rakan anda, mungkin huruf pada nama atau alamat email anda memang menarik perhatian spam. Betul ke macam tu?

Huruf Rawan

Menurut Dr. Richard Clayton dari University of Cambridge, jika alamat email yang dimulai dengan huruf “A”, “M”, “S”, “R” dan “P,” sebanyak 40% diklasifikasikan sebagai spam atau juga target spam. Sedangkan huruf depan yang tidak popular adalah “Q”, “Z” dan “Y.” Penemuan ini adalah berdasarkan kepada penyelidikannya selama 2 bulan iaiitu pada bulan Februari dan Mac tahun 2008 terhadap 550 juta email dari provider yang berbeza.

Nama yang umum juga akan jadi sasaran spam paling mudah. “Para spammer biasanya mempunyai seperti kamus serangan,” jelas Clayton. Jika ada orang yang menggunakan alamat email ann@example.com, maka ia akan mengulangi nama serupa dengan provider email berbeza. Jadi semua orang dengan nama depan sama akan terkena spam juga.

Makin banyak nama kita terpampang di Web, makin besar pula kemungkinan kena spam. Huruf U juga mengundang spam hingga 50%. Clayton menduga ini disebabkan banyak alamat email diawali dengan kata "user1" dan "user2". Adakah anda sedia untuk menukar alamat email anda?

Diterjemahkan secara bebas dari Popularscience.com

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini...